مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : آزاد تهران مرکز
تاریخ دفاع : 1389/11/06
اساتید راهنما : محمدرضا اسمعیلی
اساتید مشاور : علیرضا پویانفرد
اساتید داور : فرشاد تجاری
مشاهده سایر پایان نامه های محمدباقر فرقانی اوزرودی
هدف از اين پژوهش، بررسي وجود يا عدم وجود ارتباط بين فرهنگ سازماني با خلاقيت معلمین تربيت بدني در آموزش و پرورش شهرستان بابل بود. جامعه آماري اين پژوهش تعداد 193 نفر شامل كليه معلمین تربيت بدني آموزشگاههای بابل بود كه تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقيق از نوع همبستگي بود. ابزار اندازه گيري شامل سه پرسشنامه ويژگيهاي فردي، ارزيابي فرهنگ سازماني و خلاقيت رندسيپ بود. توصيف آماري فرهنگ سازماني نشان داد كه ميانگين نمره فرهنگ سازماني 5/97 (از حداكثر نمره ممكن 150) با انحراف استاندارد 21 بود. نمره فوق نشان ميدهد كه فرهنگ سازماني موجود در سطحي متوسط قرار دارد. ميزان خلاقيت معلمین تربيت بدني نيز با ميانگين 4/111 (از حداكثر نمره ممكن 200) در حد مطلوبي قرار نداشت. نتايج آزمون فرضيات تحقيق نشان داد كه بين فرهنگ سازماني با ميزان خلاقيت (001/0< p و 63/0= r) همبستگي مثبت و معنيداري وجود داشت. نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد كه زير مجموعه هاي همسويي اهداف فردي و گروهي( 03/0P< و 25/1 = t )، قدرت فرهنگ سازماني(001/0P< و 27/0 = t ) و هماهنگي با تغيير(001/0P< و 35/0- = t ) و داراي رابطه خطي با متغير معيار بوده و واجد شرايط پيش بيني خلاقيت هستند. با توجه با توجه به يافته هاي تحقيق چنين استنباط ميشود كه سازمانها مي توانند با توافق بر سر ارزشها و باورهاي موجود در سازمان، تطابق با تغيير، توجه به افراد، هماهنگي در كار و همسو كردن اهداف فردي و سازماني به افزايش خلاقيت افراد كمك كنند و برنامه ريزان نيز نمي توانند اساس و معيار افزايش خلاقيت افراد را بدون توجه به فرهنگ سازماني پايه ريزي كنند.